ICT-starter mist commerciële houding

Starters op de ict-arbeidsmarkt missen een commerciële inslag en zijn niet assertief genoeg. Dat zeggen ze over hun eigen vaardigheden. Zelfstandigheid en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel worden als grootste pluspunten genoemd.

 

Dat blijkt uit een enquete van Procam, ontwikkelaar van talentprogramma's voor jonge ict'ers. De meeste starters geven aan dat commerciële gerichtheid maar in kleine mate aanwezig is. Ook wat assertiviteit betreft, kunnen de starters nog wel wat hulp gebruiken, vinden ze. Die eigenschap eindigt op de een na laatste plaats. Bovendien menen starters dat ze niet voldoende openstaan voor kritiek.

Op de vraag welke zakelijke gedragskenmerken het sterkst aanwezig zijn, antwoordt 65 procent dat zij beschikken over veel verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast waarderen starters ' zelfstandigheid' hoog, die eigenschap komt met 60 procent op de tweede plaats. 53 procent van de jonge ict’ers vindt zichzelf op zakelijk gebied erg kwaliteitsbewust.

George van Buysrogge, oprichter en directeur van Procam: 'Jonge en hoog opgeleide ict-talenten zijn de meest begeerde potentiële werknemers van dit moment. Zij verkeren in een behoorlijk luxe positie, zeker gezien het economisch zware tij. Waar andere net afgestudeerden moeite hebben met het vinden van een baan, hebben zij volop keuze. Veel ict-managers willen in een streven naar verjonging jong ict-talent aannemen. Maar het vinden, binden en excelleren van jong hoog opgeleid ict-talent, is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan.'

 

Duurzame arbeidsrelatie

Volgens Buysrogge moeten leidinggevenden meer inzicht krijgen hoe ze het beste rendement kunnen halen uit jong, hoog opgeleid ict-talent. 'Door dit in kaart te brengen kan er gericht worden bijgestuurd door middel van bijvoorbeeld training en coaching. Maar er kan ook naar de ideale werkomgeving toegewerkt worden waarin de kwaliteiten van het ict-talent het best tot zijn recht komen. Zo ontstaat uiteindelijk een duurzame arbeidsrelatie waarin werkgever en werknemer echt iets voor elkaar kunnen betekenen.'

 Bron: Computable