Arbeidsmarkt verder op slot; sourcingsdruk naar recordhoogte

In een markt waar de vraag nog nooit zo hoog is geweest, is het aanbod van actieve baanzoekers nog nooit zo laag geweest. Gevolg: de sourcingsdruk bereikt een nieuw hoogterecord. Ruim 34% van de Nederlandse beroepsbevolking is afgelopen kwartaal minimaal één keer benaderd door een bemiddelaar/werkgever voor een nieuwe baan.

 

Dat blijkt uit de laatste cijfers van Intelligence Group – die dit vanaf 2003 meet – over de periode van juli tot en met september 2021.

Volgens de Intelligence Group is het aandeel personen uit de Nederlandse beroepsbevolking dat actief op zoek is naar een baan is verder gedaald van 11,1% naar 10,7%. Bovendien is het aandeel mensen dat helemaal niet op zoek is naar (ander) werk verder gestegen.

Lees ook:

CBS: meer vacatures dan werklozen, herstel uitzendbureaus zet door
ABN AMRO: steeds meer vacatures zijn niet in te vullen
Aanbod flexkrachten droogt op
Het dalen van het actieve arbeidsaanbod betekent een extra grote daling van miljoenen sollicitaties c.q. aanbiedingen door bemiddelaars van flexkrachten. Recruiters merken dat direct in het feit dat een gemiddeld aanbod van 8 sollicitaties per vacature en/of 4 zzp’ers per opdracht, opdroogt naar geen of enkele sollicitaties of aanbiedingen. Alle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt versterken het gevoel van krapte en schaarste, zoals lege banken bij detacheerders, de sterke groei in het aanbod van mensen op platforms en uitzendkrachten die na te hebben gewerkt bij de GGD niet makkelijk tegen minder aantrekkelijke voorwaarden in beweging komen.

Sourcingsdruk naar recordhoogte
Indirect gevolg: de sourcingsdruk een nieuw hoogterecord. Ruim 34% van de Nederlandse beroepsbevolking is afgelopen kwartaal minimaal één keer benaderd door een bemiddelaar/werkgever voor een nieuwe baan.

Top 10 meest benaderde vakgebieden:
(% dat minimaal eens per kwartaal wordt benaderd)

Engineering (63%)
Consultancy/ Advies (60%)
ICT/Automatisering (58%)
Directie/(interim)-management (53%)
Installatie, reparatie en onderhoud (53%)
Marketing (50%)
Onderzoek/ Wetenschap/ R&D (48%)
Financieel/ Accountancy (48%)
Juridisch (46%)
Kwaliteitsmanagement/ Procesverbetering (45%)
‘Vissen in overbeviste vijver’
Volgens de Intelligence Group vissen werkgevers allemaal uit dezelfde vijver, waarin onder meer LinkedIn voor hoger opgeleiden en uitzendbureaus voor middelbaar- en praktisch opgeleiden de leading wervingskanalen zijn, gecombineerd met de inzet van jobboards zoals Indeed.
Bij recruitment zou het nu vooral gaan om kwantiteit, zoals meer vacatures plaatsen, meer recruiters, en meer doen van datgene dat altijd al werd gedaan. Hierdoor wordt het drukker in de al overbeviste visvijvers van de arbeidsmarkt en worden nieuwe visvijvers en alternatieve doelgroepen genegeerd. Moderniseren van de recruitmentaanpak, alternatieven doelgroepen of out-of-the-box wervingsmethodieken worden nog beperkt ingezet, maar winnen wel snel aan terrein, zo stelt de Intelligence Group. Omdat de meeste werkgevers dezelfde middelen inzetten, neemt de druk op de arbeidsmarkt alleen maar toe, terwijl andere delen van de arbeidsmarkt onbenut blijven, zoals bijvoorbeeld werk.nl, outdoor recruitment, promotieteams, goede vacatureteksten, snelle wervingsprocessen e.d.

Lees ook: Recruitmenttechnologie, wat moet de recruiter ermee?

Verliezers op de arbeidsmarkt
Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group, zegt hierover: “De krapte en schaarste is niet een blijvend fenomeen, maar is voor de komende maanden en misschien zelfs wel kwartalen een grote bedrijfseconomische beperking voor bedrijven. Het niet kunnen aantrekken van de juiste mensen gaat tot veel faillissementen leiden en daardoor tot een normalisatie op de markt. Het aanpassen aan het huidige normaal op gebied van arbeidsmarktbenadering en bijvoorbeeld hybride werken is belangrijk voor bedrijven om niet tot de verliezers op de arbeidsmarkt te behoren.”

Bron: Flexmarkt