Een foto is op je cv bijna een must: daarmee maak je je curriculum vitae persoonlijker en visueel aantrekkelijker. Maar strategiemanager Maud wil niet op haar uiterlijk beoordeeld worden. In de derde aflevering van de serie Loopbaankwesties denkt loopbaanadviseur Jolan Douwes mee over de vraag: wel of geen foto op je cv?


‘Complimenten voor je heldere teksten en je stijlvolle lay-out’, mail ik Maud (37), die na twee jaar werk op afstand voor een Brits financieel bedrijf dichter bij haar Friese woonplaats aan de slag wil. Haar zelfgekozen ontslag is meteen een aanleiding om uit te zoeken hoe ze verder wil. Ze overweegt haar kennis van data-analyse en strategie te koppelen aan het visualiseren van informatie.

Cruciaal voor eerste indruk
Op haar cv zijn haar creatieve talenten goed te zien, maar ik mis haar foto. In boeken en artikelen over solliciteren wordt die altijd met klem aangeraden. ‘Een foto – liefst vrolijk lachend, met een neutrale achtergrond en in professionele kleding – is cruciaal voor je eerste indruk’, mail ik Maud. ‘Je kunt op de gratis website photofeeler.com testen hoe anderen je beoordelen op het gebied van competentie, vriendelijkheid en invloed.’

Maud schrijft terug dat ze beoordeeld wil worden op haar werk, niet op haar uiterlijk. ‘Mensen zeggen vaak dat ik een open en vriendelijke blik heb. Mijn foto zou dus in mijn voordeel kunnen zijn. Maar ik weet ook dat een oordeel in twee seconden gevormd wordt. Ik zoek een bedrijf dat zich daar bewust van is.’

Als voorbeeld stuurt ze een vacature van de Zweedse internetonderneming Klarna, die ook een kantoor heeft in Amsterdam. Het bedrijf omschrijft zichzelf als divers en inclusief. Kandidaten krijgen het verzoek: ‘Voeg alsjeblieft niet je foto en leeftijd toe.’ Deze aanpak is een variant op experimenten van een aantal gemeenten met anoniem solliciteren. Zij vroegen in 2017 geen gegevens zoals naam, geboorteplaats, leeftijd en geslacht te sturen. Om verschillende redenen stopten de meeste gemeenten hier weer mee; te weinig effect, te veel gedoe, etc. Met trainingen om leidinggevenden bewust te maken van blinde vlekken zijn ze wel doorgegaan.

Laten zien wie je bent
Al heeft Maud mijn sympathie met haar actie, ik raad sollicitanten aan met trots te laten zien wie ze zijn. Mét foto en geboortedatum dus. Degenen die selecteren, moeten zich bewuster worden van hun keuzes. Laten zij maar op training gaan. Niet alleen om discriminatie op allerlei gebieden te voorkomen, maar ook omdat de personeelstekorten geen kieskeurigheid meer permitteren. ‘We hebben niet meer de luxe om naar leeftijd te kijken’, vertrouwde een hr-manager van een technisch bedrijf me laatst toe.

Maud denkt dat haar internationale werkomgeving haar ogen heeft geopend. Ze krijgt jaarlijks een onlinetraining over onbewuste vooroordelen en ze leest veel over diversiteit. Haar cv is een statement. Ik ben blij dat ze nog wel te zien is op LinkedIn. Bij profilering op dit zakelijke platform hoort wat mij betreft ook een foto. Daarmee maakt ze zichzelf toegankelijker voor netwerkgesprekken en andere zakelijke contacten.

Dat Maud met haar fotoloze cv een passende baan vindt, weet ik zeker. Maar ik ben benieuwd of internetbedrijf Klarna met zijn oproep een eenzame pionier blijft of een trend in gang zet.

* Om privacyredenen is Mauds naam gefingeerd.

Bron: Intermediar