Duits softwarespecialist SAP SE kondigde op zijn eigen conferentie Sapphire de algemene integratie van kunstmatige intelligentie in zijn producten aan.
Op Sapphire 2023 in Florida ontvouwde SAP het plan om kunstmatige intelligentie te integreren in zijn hele portfolio aan bedrijfssoftware.
Mee met de tijd
De opmars van kunstmatige intelligentie lijkt niet meer te stuiten. Hoe langer hoe meer bedrijven beseffen dit en maken AI een onderdeel van hun producten of diensten. Met alleen in België al klanten als Carrefour, Infrabel of Atlas Copco kan softwarebedrijf SAP dan ook niet achterblijven.
Volgens SAP kan de combinatie van kunstmatige intelligentie met een berg specifieke data per industrietak en hun eigen kennis heel wat belangrijke functies automatiseren voor zijn klanten. De aankondiging is ook niet meteen een verrassing: recent maakte het bedrijf nog samenwerkingen rond AI bekend met IBM en Google Cloud.
Heel wat AI-toepassingen
Tijdens Sapphire 2023 kondigde SAP aan dat het zijn cloudsoftware voor enterprise resource planning (of ERP) alvast voorziet van AI-aangedreven functies. De kunstmatige intelligentie van SAP Business is ontworpen voor meerdere taken. Het bedrijf had dan ook een hele lijst klaar met toepassingen die het leven makkelijker maken voor zijn klanten in uiteenlopende sectoren.
Financiële instellingen kunnen het gebruiken voor kostcontrole en risicobeperking door veranderende sentimenten in de markt snel te identificeren en er passend op te reageren.
Bestellingen kunnen worden geautomatiseerd, zodat salesteams heel wat data niet meer manueel moeten invoeren. Iets dat het bestelproces stevig versnelt.
SAP integreert kunstmatige intelligentie ook in zijn software voor uitgavenmanagement en in zijn Business Network. Zo navigeren klanten niet alleen vlotter door steeds veranderende markten, maar die integratie helpt ook bij contact met leveranciers of bij het kiezen van de beste goederen en diensten.
De functie Intelligent Invoice Conversion maakt het dan weer makkelijker om nieuwe leveranciers aan boord te halen, met de belofte van het door AI-gestuurde SAP Ariba om je inkoopproces te vereenvoudigen. Met Central Invoice Management kan men dan weer nagaan wat de meest relevante items in het aanbod zijn. Daarmee kan voorraadbeheer veel sneller worden onderhouden.
Betere klantervaring
SAP’s softwareportfolio voor Customer Experience krijgt het gezelschap van een complementaire AI-app waarmee conversieratio’s moeten verhogen, net als de efficiëntie van verscheidene teams. De ERP-software profiteert binnenkort dan weer van ingebouwde AI-ondersteuning, waardoor klanten een probleem kunnen melden zonder de pagina waarin ze werken te verlaten. Kunstmatige intelligentie zal het zelfs eenvoudiger maken om problemen aan te geven nog voor ze gebeuren. Gebruikers krijgen bovendien toegang tot op maat gemaakte en proactieve ondersteuning in het echt e leven, tegelijk met mogelijke waarschuwingen bij complicaties met producten.
Bron: IT daily